Arbeidsmiljøhjelpen og En bra dag på jobb gjør det lettere å ta tak i utfordringer som utpeker seg i bransjen deres. Verktøyene er bygget opp forskjellig med ulike virkemidler, men har samme mål: Å hjelpe dere til å skape et bedre arbeidsmiljø. Dere oppnår best effekt hvis ledelse, tillitsvalgte, verneombud og øvrige ansatte jobber sammen og får et felles eierskap. Velg det verktøyet som passer dere best, eller bruk dem i kombinasjon.
Verktøy for å utvikle og forbedre arbeidsmiljøet
En bra dag på jobb
Her møter du ansatte, ledere, tillitsvalgte og verneombud som deler sine erfaringer om hvordan de jobber med sitt eget arbeidsmiljø. Kombinert med kunnskap og gode råd fra forskere på STAMI gir filmene et svært godt grunnlag for å finne de beste løsningene hos dere.
Tilbakemeldingene fra andre som har brukt En bra dag på jobb, er at det er enkelt å ta i bruk og gir nyttige og praktiske ideer til tiltak.
Enkelt å ta i bruk
En bra dag på jobb skaper rom for samtale, der alle får komme med sine innspill. Det å snakke sammen om hva slags arbeidsmiljø man ønsker seg og å sette opp konkrete punkter, motiverer til å sette i gang tiltakene.
Slik fungerer det: Først bestemmer dere hvilke utfordringer dere ønsker å jobbe med – de korte filmene hjelper dere med å prioritere. Deretter finner dere passende tiltak. Tiltakene samler dere i en handlingsplan, som dere følger opp jevnlig.
Da sitter dere igjen med en oversikt over forhold i arbeidet som kan føre til ulike helseplager, og en plan for hvordan dere kan håndtere eller forebygge disse. Samtidig blir dere minnet på hva dere er gode på og vil spille videre på.
Husk at denne planen også kan fungere som en dokumentasjon på at dere har jobbet med arbeidsmiljøet deres, som kan gå inn som underlag i risikovurdering/HMS-arbeid.
Kommer alle til gode
Ansatte som har det bra er friskere og gjør en bedre jobb, noe som kommer alle på arbeidsplassen til gode.
Bevissthet rundt arbeidsmiljø, kunnskap om hvordan man styrker det og god samhandling på arbeidsplassen, er nøkkelen til å styrke arbeidsmiljøet. Verktøyet gjør dere rustet til å skape et godt arbeidsmiljø og få en bra dag på jobb – hver dag!
Arbeidsmiljøhjelpen
Her får dere eksempler på vanlige psykososiale og ergonomiske utfordringer i deres bransje, og råd om hva dere kan gjøre for å unngå at de fører til helseplager og sykefravær.
Arbeidsmiljøhjelpen er laget i samarbeid med fagfolk fra bransjen, og består av seks temaer:
- Organisering av arbeidet: om for eksempel planlegging, uforutsigbarhet og lederstøtte
- Jobbe med mennesker: om for eksempel sterke følelser, samarbeid og kontakt med foreldre
- Manuelt arbeid: om for eksempel løft, arbeid på huk/knær og arbeidsstillinger
- Arbeidstid, om for eksempel arbeidsplan og balanse jobb/fritid
- Tids- og arbeidspress: om for eksempel pauser, tilstrekkelig tid, arbeidstempo
- Omstilling: om for eksempel informasjon, nye måter å jobbe på og opplæring
Jobb sammen
De beste løsningene blir til når vi jobber sammen. Snakk sammen om hvordan dere har det på jobb, og finn løsninger sammen. Da får alle et eierskap til eget arbeidsmiljø og hvordan dere kan jobbe med det.
Jobb systematisk over tid
Det dere gjør her kan brukes i det videre arbeidet med kartlegging og risikovurdering, og i andre sammenhenger som for eksempel i vernerunder, HMS-møter, AMU eller i samarbeidet med bedriftshelsetjenesten.
Få hjelp til gjennomføring
Mange lurer på hvor de skal starte når de skal jobbe sammen om arbeidsmiljøet. I verktøyet er det en veileder som hjelper dere med dette. Den gir dere tips til hvordan dere kan gjennomføre en god prosess fra start til slutt.